Codzienne życie z niedociśnieniem

Stymulacja krążenia

Jeśli niskie ciśnienie tętnicze wywołuje pewne dolegliwości, powinieneś spróbować przede wszystkim poprawić krążenie krwi, prowadząc odpowiedni, zdrowy tryb życia. Dzięki środkom niefarmakologicznym można podwyższyć ciśnienie krwi, zmniejszyć dolegliwości oraz zapobiec zawrotom głowy.  

W większości przypadków, za pomocą kilku prostych sztuczek oraz poprzez zmianę codziennych nawyków, można nieco podwyższyć zbyt niskie ciśnienie krwi. Jeśli to nie wystarczy, można stosować leki pobudzające krążenie. Jedynie w bardzo rzadkich przypadkach niedociśnienie jest spowodowane poważną chorobą.

 

Zalecenia dietetyczne

 Używaj więcej soli!

Poprzez zwiększenie spożycia soli kuchennej zatrzymuje się więcej płynów w organizmie, co powoduje podniesienie ciśnienia krwi. Sól jest szczególnie pomocna rano (np. chleb z solonym masłem, solone precelki albo angielskie śniadanie). Dietę o niskiej zawartości soli należy utrzymywać tylko w przypadku ciąży lub trwałego osłabienia mięśnia serca (niewydolność serca) oraz znacznego upośledzenia funkcji nerek.

Pij więcej!

Im więcej płynu krąży w żyłach, tym większe jest ciśnienie krwi. Z tego powodu należy pić co najmniej dwa do trzech litrów (niesłodzonych) napojów dziennie, takich jak np. woda, rozcieńczone soki owocowe lub ziołowa herbata. Unikaj nadmiaru czarnej herbaty lub kawy. Należy pamiętać, że w przypadku upalnej pogody powinno się pić więcej niż trzy litry płynów dziennie.

Unikaj alkoholu!

Alkohol przyczynia się do powstawania problemów z krążeniem na kilka sposobów. Powoli, ale nieodwracalnie niszczy drobne włókna nerwowe, które odpowiadają za skurcz naczyń krwionośnych podczas wstawania. Ponadto wpływa na regulację utrzymania równowagi w pniu mózgu i móżdżku oraz zmniejsza wydajność serca (kardiomiopatia alkoholowa). Ponieważ zwiększa także wydalanie płynów z organizmu, przy poważnych dolegliwościach związanych z niedociśnieniem alkohol jest wysoce niewskazany!

Małe posiłki, a częściej!

Obfite posiłki sprawiają, że krew gromadzi się w rejonie przewodu pokarmowego. Dolegliwości wynikające z obniżonego ciśnienia krwi są widoczne zwłaszcza w ciągu pierwszej godziny po posiłku. Jedz raczej kilka małych porcji rozłożonych w ciągu dnia. Niektórym osobom może pomóc mocna kawa lub słodycze spożyte po posiłku.

Kofeina

Filiżanka kawy wypita w odpowiednim momencie może na krótki czas przywrócić odpowiednie krążenie. Wynika to z działania kofeiny zawartej w kawie na receptory odpowiedzialne za regulację ciśnienia krwi. Jednak już po krótkim czasie problem powraca.Bardzo częste picie kawy również nie stanowi rozwiązania: przy nadwyżce kofeiny receptory przyzwyczajają się do dodatkowej stymulacji i nawet mocna kawa nie przynosi pożądanego efektu. Co więcej, jeśli nie dostarczy się organizmowi kofeiny, do której przywykł, ciśnienie obniża się jeszcze bardziej. Filiżanka herbaty pobudzi cię na dłużej niż kawa, ponieważ zawarta w niej kofeina (teina) występuje w związkach, przez co działa wolniej. Stężenie kofeiny w organizmie podlega mniejszym wahaniom, więc ciśnienie krwi również zmienia się wolniej. Jednak, podobnie jak w przypadku kawy, przy regularnym piciu herbaty organizm przyzwyczaja się także do teiny.

Inne środki pobudzające

To samo dotyczy innych środków pobudzających, takich jak guarana, napoje energetyczne albo wina musujące. Przez krótki czas działają one bardzo dobrze na poziom ciśnienia krwi, ale nie mogą wywołać trwałej poprawy. W dodatku stosunkowo duża zawartość węglowodanów w napojach energetycznych powoduje u osób wrażliwych gromadzenie dużej ilości krwi w jamie brzusznej, w konsekwencji czego spada później ciśnienie krwi.  

 

 

Styl życia

Zimny strumień wody!

Zimna woda (np. zabiegi hydroterapii, jak brodzenie w wodzie lub chłodne bicze wodne) zwiększa ciśnienie krwi poprzez stymulację współczulnego układu nerwowego. Dlatego na przykład (krótki) zimny prysznic pomaga przezwyciężyć poranne zmęczenie. Masaż szczotką dodatkowo poprawia cyrkulację krwi. Należy natomiast unikać gorących kąpieli, które bardzo niekorzystnie wpływają na krążenie. Obniżają one ciśnienie krwi, zwiększają zawroty głowy i mogą powodować omdlenia podczas wstawania. Z tego względu, jeśli nie chcesz całkowicie zrezygnować z ciepłych kąpieli, zawsze weź po nich zimny prysznic i zastosuj szczotkę do masażu, aby poprawić krążenie.

Więcej poduszek!

Śpij z uniesioną górną częścią ciała (używaj większej liczby poduszek, by zwiększyć kąt pochylenia ciała od 20 do 45 stopni). Unikniesz w ten sposób wyższego ciśnienia krwi w nocy, które powoduje zwiększone wydalanie płynów, a poranne zawroty głowy będą występować coraz rzadziej.

Obcisłe pończochy!

Uciskowe pończochy (lub uciskowe rajstopy) zapobiegają zawrotom głowy przez ograniczenie zalegania krwi w kończynach i usprawnienie przepływu krwi do serca. Uwaga! Aby uciskowe pończochy były  efektywne, muszą być bardzo ciasne, lecz nie mogą powodować żadnego ucisku. Najbardziej skuteczne są pończochy robione na miarę i regularnie wymieniane.

Bądź uważny!

Zasłabnięcia często są poprzedzone określonymi symptomami, jak zawroty głowy, przyspieszenie bicia serca lub pocenie się. Bądź wyczulony na takie sygnały twojego organizmu i usiądź, uklęknij lub kucnij, zanim twoje ciśnienie całkowicie spadnie i zasłabniesz.

 

Ruch

Ćwicz!

Uprawiając regularnie sporty wytrzymałościowe nie poprawisz znacząco swojego ciśnienia, ale organizm uczy się radzić sobie z jego wahaniami i dolegliwości wyraźnie ustępują.

Zawsze podryguj stopami!

Poprzez stymulowanie pompy mięśniowej w łydkach krew jest pompowana z nóg do serca. Z tego powodu nie stój zbyt długo w jednym miejscu, ale poruszaj się w górę i w dół, podnosząc się na stopach, lub chodź. Podobnie pozytywny efekt przynosi gimnastyka stóp i kręcenie nimi, kiedy siedzisz. Jeśli założysz nogę na nogę, ryzykujesz zastojem krwi.

Zabierz stołek!

Jeśli podnoszenie i opadanie na stopach nie jest wystarczające, a lubisz zwiedzać, używaj małych, bardzo lekkich i prostych w użyciu taboretów lub składanych krzeseł. Pozwalają one zmieniać pozycję z siedzącej na stojącą, a tym samym pobudzać krążenie.

Wstawaj powoli!

Rano, zanim wstaniesz, usiądź na brzegu łóżka na około minutę. Jeśli stopniowo przyzwyczaisz się do nowej pozycji, zawroty głowy będą pojawiać się rzadziej. 

Co to jest niedociśnienie?