Nadciśnienie a codzienny relaks

Dla pacjentów z nadciśnieniem ważne jest, aby nauczyć się radzić sobie ze stresem. Istnieją różne sposoby, które pomagają radzić sobie ze stresem na co dzień.

Co najmniej raz do roku każdy powinien mieć wakacje trwające trzy tygodnie. Ma to szczególne znaczenie u pacjentów z nadciśnieniem. Osoby cierpiące na nadciśnienie powinny wybierać urlop rekreacyjny lub spędzany aktywnie. Najlepiej tolerowany jest klimat umiarkowany. Należy unikać gwałtownych zmian klimatu i stref czasowych, a także terenów o dużej wilgotności i wysokiej temperaturze.

Oprócz dłuższego urlopu, istnieją inne sposoby relaksacji w codziennym życiu. Z jednej strony może to być zmiana nastawienia i sposobu myślenia, z drugiej, aktywności wpływające na codzienne życie.

Nastawienie i sposób zachowania:

  • Unikaj negatywnych założeń (np. nic mi się nigdy nie udaje, nie mogę tego zrobić) i zmień swoje nastawienie w kierunku pozytywnych założeń (np. mogę to zrobić, uda mi się).
  • Jeśli masz znaleźć się w trudnej lub nieprzyjemnej sytuacji, wyobraź sobie co może wydarzyć się w najgorszym razie. Pomyśl o realistycznym sposobie wyjścia z tej sytuacji i obróć ją na swoją korzyść.
  • Krytyczne sytuacje oceniaj pozytywnie. Znajduj dobre strony w swoim przeciwniku. Spróbuj zrozumieć jego/jej działania oraz dlaczego podejmuje takie decyzje. Po tym podejdź do sytuacji ponownie.
  • Rozwiąż swoje wewnętrzne konflikty. Jeśli jesteś w stanie rozwiązać konflikty, uzyskasz zrelaksowane nastawienie.
  • Przeanalizuj bodźce, które Cię niepokoją. Jeśli wiesz, co Ci sprawia problemy, pomyśl jak można zminimalizować lub wyeliminować te bodźce.

 

Codzienne czynności

  • Rób sobie przerwy na odpoczynek. Nie tylko podczas pracy, ale również w weekendy. Szczególnie zapewnij sobie dostateczną ilość snu.
  • Wspieraj pozytywną komunikację międzyludzką.
  • Pracuj nad problemami w swoich związkach. Problemy w związku również mają negatywny wpływ i wywołują stres.
  • Postaraj się spędzać wolny czas w sposób stymulujący i zróżnicowany. Na przykład możesz zapisać się do klubu sportowego. Upewnij się, że wybierasz sport, który odpowiada Twojej budowie ciała i  jest pozbawiony stresu związanego z rywalizacją.

 

Nadciśnienie a stres