Nadciśnienie a odżywianie

W leczeniu nadciśnienia ważne jest nie tylko zdrowe odżywianie, ale także niskie spożycie soli.

Ograniczenie spożycia soli z 12-15 g do 4-6 g na dobę powoduje umiarkowaną redukcję ciśnienia krwi o 10-15 mmHg u niemal co drugiego pacjenta z nadciśnieniem. Znaczną redukcję ciśnienia można uzyskać dzięki ograniczeniu spożycia soli do 3 g na dobę.

Nadmierne spożywanie soli, tj. chlorku sodu i/lub "soli stołowej" jest niekorzystne dla organizmu, ponieważ prowadzi do zwężenia naczyń krwionośnych, podnosi ciśnienie krwi i/lub podwyższa już wysokie ciśnienie. Ponadto w przypadku niektórych chorób, np. niewydolności serca, chorób nerek i wątroby, sól jest bardzo trudno usuwalna z organizmu, co oznacza, że może nasilać efekty choroby.

Oprócz samego spożycia sodu lub soli, szczególnie ważna jest proporcja między sodem a potasem. Korzystne efekty diety bogatej w potas wynikają ze zwiększenia wydalania sodu i wody przez nerki. Dieta bogata w owoce i warzywa również prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi.

Cholesterol stanowi jeden z głównych czynników ryzyka chorób krążenia. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w rybach i olejach roślinnych obniżają stężenie cholesterolu oraz ciśnienie krwi.  

Należy jednak zauważyć, że zmniejszenie spożycia soli i zmiana diety przynoszą realne korzyści zdrowotne, tylko jeśli towarzyszą im inne środki, takie jak redukcja wagi, ograniczenie spożycia alkoholu, zwiększenie aktywności fizycznej i redukcja przewlekłego stresu, który wpływa niekorzystnie na ciśnienie krwi.