Niedociśnienie a podróżowanie

Dla wielu osób cierpiących na niskie ciśnienie (niedociśnienie tętnicze) przebywanie w krajach o gorącym i dusznym klimacie jest niewskazane, ponieważ w upale wyraźnie wzrastają problemy krążenia.

Dla bardzo wrażliwych na ciepło osób, bardziej korzystne jest pozostanie w umiarkowanym klimacie, jednak osoby cierpiące na niedociśnienie nie muszą całkowicie rezygnować z przyjemności opalania i korzystania z uroków tropikalnych plaż, o ile przestrzegają pewnych środków ostrożności. Dzięki kilku prostym zabiegom można kontrolować ciśnienie nawet nad morzem i na plaży. 

Jeśli przewidujesz dłuższe wakacje w okresie zimy, nie popełniaj błędu, pakując zbyt ciepłe okrycia. Przewiewna i luźna odzież zapobiega przegrzaniu, które może być powodem spadku ciśnienia.

Jeśli jesteś w trakcie terapii lekami, nie zapomnij zapakować ich do zestawu pierwszej pomocy.

 

Na plaży

Wielogodzinne leżenie na plaży może powodować spadek krążenia. Lepiej ten czas spędzać aktywnie i robić przerwy, przechodząc do cienia. Należy uzupełniać zapasy płynów, ponieważ dużo wody traci się niezauważalnie w trakcie kąpieli w morzu. Dzięki pikantnym przekąskom dostarcza się organizmowi dodatkowej soli.

W trakcie wycieczki do muzeum lub zwiedzania, nie stój nieruchomo w jednym miejscu przez długi czas, staraj się wspinać na palce i powoli opuszczać w dół, tak by mięśnie w łydkach pompowały do góry krew z nóg.

Nawet jeśli regionalna kuchnia jest bardzo kusząca, uważaj na obfitość posiłków i zawartość tłuszczu, ponieważ jego nadmiar wiąże krew w jamie brzusznej na długi czas. Zamiast tego, wybieraj lekkie posiłki i spożywaj je w kilku małych porcjach rozłożonych w ciągu całego dnia. 

 

W samolocie

W samolocie powietrze jest rozrzedzone i bardzo suche. Pod względem wilgotności wahającej się od trzech do dziesięciu procent, przypomina pustynię znajdującą się na wysokości 3000 metrów.

Zmniejszona ilość tlenu podczas lotu, odwodnienie organizmu i brak ruchu mogą powodować obniżenie ciśnienia krwi. Dlatego pij co najmniej 100 millilitrów płynu na godzinę (odpowiada to małej szklance), nawet jeśli nie jesteś spragniony. Najbardziej odpowiednia będzie woda mineralna lub soki owocowe. Unikaj alkoholu i kawy, ponieważ one dodatkowo odwadniają organizm. Elastyczne pończochy uciskowe zapobiegają problemom krążenia i zakrzepicy. Unikaj również środków nasennych i uspokajających.

 

W hotelu

Wysokie temperatury w nocy mogą nasilić problem spadku ciśnienia krwi podczas wstawania i problem zmęczenia rano. Dlatego nie spiesz się i, zanim wstaniesz, usiądź na brzegu łóżka na kilka chwil.

Wpisz w swój grafik zajęcia sportowe, ponieważ pomogą ci przyzwyczaić się do klimatu. Najlepsze będą sporty wytrzymałościowe, jak pływanie (np. w hotelowym basenie) albo szybki chód (na plaży rano lub wieczorem). Podczas pierwszych dni powinieneś raczej unikać bardzo intensywnych ćwiczeń, jak jogging czy aerobik.