Nadciśnienie a trening autogenny

Dla pacjentów z nadciśnieniem ważne jest, aby nauczyć się radzić sobie ze stresem. Trening autogenny pomaga radzić sobie z rutyną i stresami dnia codziennego oraz poprawia samopoczucie.

Podczas treningu autogennego relaks następuje w wyniku powtarzanej w myślach formuły wspartej wizualizacją (autosugestia), np.: “moja ręka staje się cieplejsza” lub “moje serce bije spokojnie, silnie i równo”. Powtarzanie formułek ma równoważący wpływ na autonomiczny układ nerwowy i następuje uwalnianie mniejszej ilości hormonów stresu.

Ta metoda jest odpowiednia dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Ćwiczenia obejmują:

  • Ćwiczenie ciężkości: uwaga skupiona jest na określonej części ciała, zwykle na ręce lub nodze. Typowa formuła brzmi: “moja ręka jest bardzo ciężka”. Później, ciężar może sięgać innych części ciała oraz obejmować cały organizm.
  • Ćwiczenie ciepła: jak w ćwiczeniu ciężkości, początkowo sugeruje się, że określona część ciała staje się ciepła. Później łagodzące ciepło obejmuje całe ciało.
  • Ćwiczenie oddechu: stosowana formuła może brzmieć: “mój oddech jest bardzo spokojny”.
  • Ćwiczenie żołądka: uwaga skupia się w górnej części brzucha. Podczas tego ciepło kierowane jest do tej części ciała.
  • Ćwiczenie serca: akcja serca staje się regularna i spokojna, poprzez skoncentrowanie się na cyklu uderzeń własnego serca.
  • Ćwiczenie czoła: stosowana formułą może być: “moja głowa jest lekka”.
  • Ćwiczenie ciężkości: uwaga skupiona jest na określonej części ciała, zwykle na ręce lub nodze. Typowa formuła brzmi: “moja ręka jest bardzo ciężka”. Później, ciężar może sięgać innych części ciała oraz obejmować cały organizm.

 

Każde ćwiczenie składa się z różnych składowych (np. "ciężkość", "ciepło" i "postrzeganie własnego oddechu"), trwających w sumie 3–5 minut.

Ćwiczenia wykonywane są w pozycji siedzącej (lub leżącej), z zamkniętymi oczami.

Trening autogenny powinien mieć miejsce w zaciemnionym i jak najcichszym pomieszczeniu.

Zaleca się, aby uczyć się technik treningu autogennego podczas kursów prowadzonych przez profesjonalistów.

 

Nadciśnienie i stres