Pozostałe działania mające na celu obniżenie ciśnienia krwi

W celu obniżenia ciśnienia krwi zalecane jest, aby pacjent:

1.  zmienił swoją dietę i zmniejszył istniejącą nadwagę (zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta, zawierająca dużo warzyw, owoców, błonnika, – np. produkty pełnoziarniste, niewielka ilość tłuszczy zwierzęcych) oraz zredukował ilość spożywanej soli poniżej 6 g dziennie.

2.  nie palił i pił niewielkie ilości alkoholu (poniżej 30 g/dziennie w przypadku mężczyzn i poniżej 15 g/dziennie w przypadku kobiet (30 g = 2,5 szklanki wina o pojemności 0,125 l, 20 g = około 0,5 l piwa).

3.  był aktywny fizycznie i regularnie zażywał ruchu – co najmniej 2-3 razy w tygodniu przez minimum 30 minut. Szczególne znaczenie dla regulacji ciśnienia ma trening wytrzymałościowy (pływanie, jazda na rowerze, piesze wycieczki, chód nordycki, biegi narciarskie, golf).

4.  redukował stres. Odpowiedni sen, krótkie przerwy w ciągu dnia, podział zadań, wprowadzenie sportu i relaksującego hobby do codziennych zajęć – wszystko to może przyczynić się do obniżenia stałego napięcia wewnętrznego.

Przy lekkim nadciśnieniu (ok. 140/90 mmHg) te środki są często wystarczające w celu normalizacji ciśnienia krwi. W każdej sytuacji zdrowy, aktywny styl życia wspiera skuteczność leczenia.

Leczenie nadciśnienia