Zdrowe odżywianie u pacjentów z nadciśnieniem

Unikaj żywności z dużą zawartością soli i ograniczaj spożycie soli

Jeśli krew zawiera zwiększone ilości soli, nerki zatrzymują więcej wody poprzez zmniejszenie jej wydalania z organizmu. Zwiększenie objętości krwi prowadzi do wzrostu ciśnienia. Jeśli ma to miejsce stale, u pacjenta rozwija się nadciśnienie.

Jakich pokarmów należy unikać?

  • Żywności gotowej i puszkowanej
  • Solonych herbatników
  • Marynowanego, solonego i wędzonego mięsa i ryb

 

Jak można ograniczyć spożycie soli?

  • Unikaj polepszaczy smaku
  • Nie dodawaj soli do jedzenia
  • Podczas przygotowywania posiłków używaj świeżych ziół i przypraw
  • Postaraj się obywać bez soli, słonych przypraw i mieszanek przyprawowych
  • Zwracaj uwagę na zawartość sodu w wodzie mineralnej

 

Wskazówki dotyczące ograniczania soli podczas gotowania:

  • Gotuj ziemniaki w mundurkach, bez dodatku soli
  • Dodawaj niewiele soli do wody podczas gotowania makaronu, ryżu i ziemniaków
  • Sól mięso po zrumienieniu (pieczeń) lub podczas pieczenia
  • Gotowanie na parze, w folii i pieczenie na grillu pomaga zachować naturalny smak potraw

 

Wybieraj posiłki, które smakują dobrze bez soli!

 

 

Zwracaj uwagę na rodzaj tłuszczu i ograniczaj jego spożycie

Na co należy zwracać uwagę wybierając tłuszcze?

  • Unikaj tłuszczów zwierzęcych, takich jak masło, boczek czy smalec
  • Wybieraj tłuszcze z dużą zawartością wielonienasyconych lub jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (olej słonecznikowy, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, olej sojowy)

 

Jak można ograniczyć spożycie tłuszczów?

  • Wybieraj żywność o małej zawartości tłuszczu
  • Wybieraj niskotłuszczowe metody przygotowywania posiłków (np. przykrywane rondle czy folia do grillowania),
  • Zbieraj zastygły tłuszcz podczas przygotowywania zup czy sosów.

 

Wybieraj żywność z wysoką zawartością potasu i błonnika

Dieta z wysoką zawartością potasu i błonnika powoduje umiarkowaną redukcję poziomu ciśnienia krwi.

Potas powoduje zwiększenie wydalania wody, co prowadzi do rozluźnienia naczyń krwionośnych i obniżenia ciśnienia krwi.

Żywność z dużą zawartością potasu obejmuje:

  • Produkty pełnoziarniste
  • Ziemniaki
  • Warzywa, takie jak szpinak, brokuły, roszpunka, pieczarki
  • Orzechy, suszone owoce, banany
  • Ryby

 

Moczenie warzyw w wodzie oraz gotowanie ich przez długi czas powoduje przechodzenie potasu do wody. Jeśli woda jest ponownie wykorzystywana, zatrzymujemy w niej ten cenny pierwiastek.

Błonnik pokarmowy powoduje, że żywność jest dłużej i staranniej przeżuwana. Błonnik ma działanie wypełniające żołądek, prowadzi do wolniejszego podnoszenia stężenia cukru we krwi oraz reguluje trawienie. Dieta z dużą zawartością błonnika może pomóc zapobiegać zaburzeniom żołądkowo-jelitowym (np. zaparcia, rak okrężnicy, hemoroidy), zaburzeniom metabolicznym (np. otyłość, cukrzyca) i chorobom układu krążenia (np. miażdżyca, nadciśnienie).

Żywność o dużej zawartości błonnika to:

  • Zboża (orkisz, owies, pszenica)
  • Warzywa (brukselka, marchew, koper, kalafior, itp.)
  • Rośliny strączkowe (soczewica, groch, fasola)
  • Owoce (jabłka, pomarańcze, banany, kiwi, itp.)
  • Orzechy (laskowe, ziemne, pistacjowe, itp.)

 

 

Zapewnij sobie dostosowaną do własnych potrzeb dostawę energii

Ważne jest, aby unikać "pustych kalorii", ponieważ sprzyjają one powstawaniu otyłości. Puste kalorie znajdują się w alkoholu i słodzonych napojach/żywności. Ponadto, istotne jest uzyskanie i utrzymywanie prawidłowej wagi ciała, a aktywność fizyczna odgrywa tu kluczową rolę.